Що робити, якщо ви потрапили в прострочення
Економічна ситуація в Україні вплинула на зростання чисельності кредитних компаній. Отримати гроші в борг за останні кілька років стало простіше завдяки мікрофінансовим організаціям. Також, як і раніше, позики видають банки. Серед пропозицій: автокредити, іпотечні, призначені для користувача або комерційні позики.
І хоча попит на кредитування постійно зростає, не завжди позичальники повертають борг вчасно. Тоді фінансова компанія намагатиметься повернути гроші в примусовому порядку. Тут на допомогу фінансовим організаціям приходять колекторські служби.
Чим загрожує прострочення для клієнтів різних інстанцій
Для будь-якої кредитної компанії (банку, МФО) вигідно владнати питання з прострочення найбільш лояльним способом. Тому в перші кілька днів прострочення кредит може бути позбавлений штрафних санкцій. Але потім кожна установа вимагає закрити борг по-своєму.
Прострочення в банку: чим загрожує
Що робити з простроченням в банку – буде залежати від конкретної установи. На першому етапі боржнику надсилатимуть повідомлення про існуючу заборгованість в автоматичному режимі. Відразу до колекторів проблемна позика передається тільки в 12-15% випадків. До цього числа входять кредити осіб з поганою кредитною історією. Потім банк починає судові тяжби. Швидше за все, суд виграє останній. Але і це не дає гарантій, що боржник негайно сплатить свій борг. У кращому випадку це вдається частково.
Що робити, якщо з'явилося прострочення по кредитній карті?
До позичальника будуть застосовані штрафні санкції. При тривалому простроченні позики (більше трьох місяців) позичальник потрапить до чорного списку фінансових організацій. Його грошовий рахунок і кредитні кошти будуть заблоковані. Залежно від банку, навіть після повної сплати заборгованості скористатися кредитом знову може бути недоступно. Оскільки фінустанова може тимчасово заморозити такий рахунок.
Кредити під заставу
Якщо кредит був узятий під заставу рухомого або нерухомого майна, то тут банку простіше. Майно можна конфіскувати через виконавчу службу. У цьому випадку клієнт банку втрачає нажите. Крім усього, позичальник з простроченням по кредиту автоматично потрапляє в чорний список фінустанов. Оформити позику в будь-якому іншому банку з негативною кредитною історією буде неможливо.
Те ж саме стосується питання – що робити з іпотечним простроченням або автокредитом. У разі тривалої затримки по виплаті у боржника можуть конфіскувати квартиру або автомобіль.
Прострочення по іпотеці та автокредиту
Термін прострочення | Чого чекати позичальникові |
---|---|
7 днів | розсилки SMS |
30 днів | дзвінків співробітників банку/колекторів |
більше 60 днів | подачі позову до суду і конфіскації майна за його рішенням |
Прострочення в МФО – що робити і чим загрожує
У кожній організації нараховується свій відсоток за невиплачений вчасно кредит. Штрафні санкції в цілому залежать від виданої суми і умов договору. А якщо позика була оформлена на акційних умовах, то до суми боргу можуть бути нараховані знижені по акції відсотки. Що робити, якщо прострочення в МФО неминуче? Клієнтові доведеться заплатити пеню і втратити раніше зекономлені кошти за кредитом. Однак рейтингові компанії з видачі онлайн-позик готові і тут уступити позичальникам. Так, Манівео завжди йде назустріч своїм клієнтам, якщо:
- їм затримали зарплату;
- з'явилися термінові потреби (покупки, поїздки, лікування та інше);
- клієнт просто забув сплатити борг вчасно.
У зв'язку з цим, не всі МФО нараховують пеню в перші дні заборгованості. Також часто фінансова організація може піти назустріч клієнтові, пропонуючи реструктуризацію боргу. Тобто, відбувається розбивка боргу на частини, призначається графік внесення платежів (наприклад, кожні 3 або 7 днів).
Прострочення кредиту після пільгового періоду
У банківському кредитуванні та МФО існує таке поняття, як пільговий період. Так у позичальника з'являється можливість користуватися кредитними коштами безкоштовно. У банку цей період може тривати від 20 до 60 днів. Мікрофінансові структури призначають термін до 1-2 днів. Період ЛП в Манівео становить - 3 дні.
Якщо позичальник не повертає борг у пільговий період, платіж за ним значно виросте. З таким клієнтом починає працювати колекторський відділ. А якщо боржник і далі буде ігнорувати боргові зобов'язання, по закінченню 2-3 місяців компанія продасть його борг третім особам. Фахівці інших структур будуть:
- Телефонувати у будь-який час доби.
- Приходити за адресою проживання.
- Обдзвонювати поручителів і родичів.
- Подавати документи до суду, вимагати від виконавців описати майно і так далі.
Окрім проблем, пов'язаних зі штрафами, судовими рішеннями і регулярними дзвінками колекторів, боржника переслідує ще один неприємний момент. Так значно постраждає його кредитна історія. Негативний досвід позичальника потрапить в Бюро кредитних історій, і отримати наступну позику йому буде непросто.
Що робити якщо є прострочення по кредиту
Чим довше тягнеться прострочення по кредиту, тим важче буде повернути борг. Тут маються на увазі різні штрафні санкції та збільшення тіла кредиту. Так, пеня за прострочення буде залежати від того, наскільки був затриманий платіж:
- На 1-3 дні.
- На тиждень.
- На місяць і більше.
У першому випадку пеня може не нараховуватися взагалі або бути мінімальною. У другому – штраф різко збільшується. А у всіх наступних випадках високої процентної ставки і дзвінків від колекторів не уникнути.
Прострочення мікропозик: що робити
Якщо у клієнта МФО трапилося прострочення по кредиту, то не варто панікувати. Спочатку потрібно з'ясувати, чи не надає компанія пільговий період на виплату. Але що робити, якщо прострочення по кредиту зростає від першого дня несплати?
Якщо послуга пільгової виплати в компанії не передбачена, а коштів на сплату позики немає, можна спробувати вирішити проблему інакше. Наприклад, в кожній мікрофінансовій компанії є послуга пролонгації позики. Продовжити кредит можна на термін від 1 до 30 днів.
Наприклад, якщо у клієнта прострочення в Манівео – що робити? У компанії є 3-денний грейс-період. Протягом цього терміну пеня за несвоєчасну сплату стягуватися не буде. Але якщо і цей термін виплати буде порушений, позичальник все одно може вирішити проблему максимально вигідно для себе.
Прострочення по онлайн-кредиту: шляхи вирішення
Будь-яку фінансову проблему доведеться вирішувати. Є кілька способів вийти із ситуації максимально безболісно. До них відносяться:
- Сплата частини боргу. Якщо у клієнта немає повної суми для сплати позики, але є, наприклад, половина – він може закрити частину боргу. Система в автоматичному режимі перерахує борг. Процентна ставка, що нараховується на кожен день, знизиться приблизно в 2 рази.
- Сплата нарахованих відсотків. У деяких МФО є можливість оплати відсотків по кредиту, без всього тіла кредиту.
- Перекредитування. Інші фінансові підприємства можуть надати позику на більш вигідних умовах. Клієнт може оформити кредит в іншому місці, сплачуючи за допомогою нього існуючий борг.
- Реструктуризація. Звертаючись безпосередньо до кредитора, клієнт може отримати спеціальні умови сплати позики. У деяких випадках кредитор зменшує процентну ставку.
Сам собою напрошується висновок – з будь-яким кредитором можна домовитися.
Прострочення: чого робити не потрібно
Знайти лояльний підхід до вирішення питання можна завжди. Але якщо людина починає боятися відповідальності або впадає в паніку, її становище ускладнюється. Щоб уникнути цього, потрібно запам'ятати наступні правила:
- перестати панікувати;
- не намагатися втекти від представників фінансової організації (відповідати на дзвінки);
- не ігнорувати спілкування з колекторами;
- не вигадувати приводи уникнути відповідальності за виплатою позики. Наприклад, коли боржник запевняє співробітника МФО або банку, що займ був оформлений без його відома.
Але що робити, якщо велике прострочення по кредиту не може бути сплачено найближчим часом і зазначені рішення не підходять? Вихід знайдеться з будь-якої ситуації, аж до того, що борг буде заморожений на деякий час.
Краще не затягувати з виплатами і спробувати домовитися з фінансовою організацією. Тим більше, що банки і МФО швидше підуть на поступки клієнтам, ніж почнуть судову тяганину. Демократичніше до такого питання підходять мікрофінансові компанії по онлайн-позиками. Вони завжди розраховують на довгострокове співробітництво, тому підуть вам назустріч. Головне – не ігнорувати спілкування з представниками організації, в якій був отриманий кредит.
Інші цікаві статті
Як накопичити гроші: ТОП способів | Moneyveo.ua
Комісії у мікрокредитуванні: як не переплатити | Moneyveo
Apple Pay: як підключити та користуватись | Moneyveo.ua
Кредитні продукти
Smart/Trend/Temp
Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:
За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.
Для продуктів СМАРТ та ТЕМП
У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.
Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:
• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;
• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.
Для продукту ТРЕНД
Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).
Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.
Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:
Для продукту СМАРТ та ТЕМП
За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Для продукту ТРЕНД
У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.
Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:
Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.
Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:
Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.
Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:
Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.
Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:
Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.
Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.
Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:
Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:
• шляхом направлення листа за адресою: 01015, м. Київ, вулиця Лейпцизька, будинок 15 Б, поверх перший;
• шляхом направлення електронного листа на e-mail: support@moneyveo.ua або support@freecredit.com.ua;
• зв’язавшись за номером телефону: 0 800 21 9393 або 0 800 21 5300 (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).
Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:
Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.
Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:
Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.