Принципи і критерії оцінки кредитоспроможності позичальників банками і МФО – Статті та новини Moneyveo
0 800 21 9393 укр
рoс

Фінансовий скринінг: як оцінюють позичальників в Україні і у світі

2 лист. 2017 р. Новини
Як перевіряють кредитоспроможність клієнтів в Україні та світі?

Фінансові експерти відзначають, що базові принципи «природного відбору» кредитоспроможних позичальників у більшості розвинених країн світу дуже схожі. Незважаючи на різницю менталітетів, законодавчих баз та інших макроекономічних чинників, українські банки у питанні оцінювання клієнтів слідують досвіду західних колег.

Які саме критерії кредитоспроможності використовують фінансові установи України та інших країн?

Методи аналізу кредитоспроможності

І вітчизняні, і зарубіжні банки застосовують різні моделі оцінювання, але, як правило, використовують загальні методи – фінансовий аналіз та математичну статистику. У кожній країні принципи аналізу доповнюються такими факторами, як економічна ситуація, специфіка ринку і законодавства, ментальність позичальників і культура співпраці з банками. Від того, яким методам фінустанова довіряє більше, будуть обрані ті чи інші інструменти оцінювання.

Як перевіряють кредитоспроможність клієнтів в Україні та світі?

Значна кількість банків України використовують один із методів аналізу кредитоспроможності:

  • кількісний аналіз: розрахунок фінансових коефіцієнтів на основі звітності клієнта;
  • якісний аналіз – складання кредитних рейтингів і розрахунки ризиків;
  • сукупний аналіз, що включає і фінансові, і якісні показники.

Як було відмічено експертами, у порівнянні із іноземними банками українські фінансові установи у своїх підходах до клієнтів:

  • менш вимогливі;
  • використовують менше критеріїв оцінки;
  • недостатньо уваги приділяють якісним характеристикам позичальника.

Через корупцію і тіньову економіку наші фінансові установи не так прискіпливо ставляться до прозорості доходів позичальника. Багато банків можуть просто закрити очі на відсутність «білих» доходів клієнта, а при обробці заявок враховувати «сірі» та навіть «чорні» доходи.

Іноземних кредиторів, навпаки, жахає можливість надати банку непрозору або взагалі фальшиву звітність. Тому вони частіше за все використовують затверджені шаблони оцінки позичальників, а значить, дають їм меншу свободу для маневрів. Багато українців, які коли-небудь брали кредити в Європі, зізнаються, що їх виводить педантичність і надмірна скрупульозність західних банкірів. В результаті, один і той же позичальник, який відповідає критеріям українських фінустанов, у західній ієрархії може вважатися проблемним.

5 основних критеріїв відбору позичальників українськими банками

Фінансові аналітики виділяють наступні параметри позичальників, що впливають на рішення банку за кредитом:

1. Репутація клієнта ( «загальна характеристика»). Вивчаються ступінь фінансової відповідальності щодо повернення боргу, дисциплінованість і наявність мети кредиту. Загальна картина може скластися як у ході особистої бесіди з позичальником, так і на підставі даних із зовнішніх джерел.

Критерії відбору позичальників українськими банками

2. Право брати кредити. Кожен громадянин має можливість оформляти кредити. Мінімальні вимоги – бути дієздатним і повнолітнім (в Україні досягли 21-річного віку). Максимальні – мати офіційний дозвіл на ті чи інші дії (відноситься до юридичних осіб).

3. Фінансова спроможність або платоспроможність. Цей критерій пояснює той факт, чому малозабезпеченим і безробітним дорога в банки закрита. Кредитори обов'язково перевіряють капітал позичальника: у юросіб – вкладення особистих коштів в операцію, у фізосіб – достатність «фінансового цензу», тобто незакладеного майна.

4. Забезпечення позики. Враховується вартість всіх активів (для юросіб) і закладене майно (для фізосіб) або інше джерело сплати кредиту (гарантія, страхування, поручительство і т. д.). Будь-який вид забезпечення страхує банк від ризиків.

5. Умови угоди. Цим критерієм фінустанови перевіряють у цілому відповідність діяльності клієнта умовам договору. В ці умови можуть закладати і об'єктивні ризики, які залежать від позичальника, – наприклад, економічні, законодавчі тощо.

За якими принципами відбирають позичальників за кордоном?

Не буде брехнею сказати, що закордонні банки випробували всі існуючі системи оцінки кредитоспроможності клієнтів. Наприклад, європейські фінансові структури ранжують своїх клієнтів за різними класами. В середньому їх близько 10, включаючи проміжні, але в деяких ситуаціях можуть використовувати набагато більше груп.

Оцінка позичальників у МФО

Також є класи, які характеризують дефолтний і переддефолтний стан позичальника – тобто, його шанси стати банкрутом в найближчому майбутньому.

США. В американській практиці банки оцінюють позичальників за правилами «п'яти Сі»: character (характер, репутація позичальника); capacity (фінансові можливості); capital (володіння активами); collateral (забезпечення); conditions (економічна кон'юнктура та її перспективи).

Великобританія. Англійські банки всі вимоги до клієнтів назвали одним словом – PARTS: purpose (призначення, мета); amount (сума, розмір); repayment (повернення боргу); term (термін користування кредитом); security (забезпечення, заставу).

Японія. Крім загальноприйнятих універсальних критеріїв, японські банкіри застосовують, зокрема для юросіб, «коефіцієнти власності» (співвідношення суми кредиту до обсягу доходів і капіталу позичальника, довгострокової заборгованості до власного капіталу та ін.).

Франція. Методика оцінки клієнтів будується на трьох «китах»: 1) загальна фінансово-економічна оцінка; 2) прикладна оцінка кредитоспроможності; 3) дані про позичальника з картотеки Банку Франції.

Сьогодні у світі досить популярний принцип – CAMPARI (сукупність критеріїв, що дозволяють виявити потенційні ризики для фінустанови):

С - character (репутація позичальника);

A - Аbility (здатність до повернення позики);

M - Marge (маржа, прибутковість);

P - Purpose (мета кредиту);

A - Amount (розмір позики);

R - Repayment (умови сплати);

I - Insurance (забезпечення, страхування ризиків неповернення позики).

Бюро кредитних історій тут і там

Україна, як і інші розвинені держави світу, успішно практикує роботу з БКІ. Такі організації займаються збором даних про позичальників, їх кредитоспроможність і благонадійність, що істотно полегшує життя фінансовим установам. Наприклад, в США працюють близько 3 000 кредитних бюро. Одна з найвідоміших організацій – Асоціація «Роберт Морріс» – щорічно надає звіт по позичальникам на підставі даних, отриманих від кредитних інспекторів.

Як відбирають позичальників у МФО

У МФО (макрофінансових установах) отримати кредит набагато простіше, ніж у банку. Але мікрокредитні сервіси також ретельно перевіряють позичальників. Наприклад, перш, ніж видати кредит, Moneyveo аналізує тисячі характеристик клієнта, включаючи поведінкові, ґрунтуючись на даних із БКІ та його особистій інформації, наданій в анкеті.

Оцініть сторінку
Рейтинг: 0.00 з 5 (Голосів: 0)

Інші цікаві новини

Кредитні продукти

Smart/Trend/Temp

Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:

За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.

Для продуктів СМАРТ та ТЕМП

У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.

Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:

• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;

• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.

Для продукту ТРЕНД

Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).

Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.

 

Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:

Для продукту СМАРТ та ТЕМП

За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Для продукту ТРЕНД

У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.

 

Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:

Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.

 

Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:

Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.

 

Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:

Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.

 

Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:

Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.

Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.

 

Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:

Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:

• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;

• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;

• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).

 

Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:

Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.

 

Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:

Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.