Що таке розрахунковий рахунок і як його відкрити

Для проведення платежів у безготівковій формі кожна юридична особа та фізична особа – підприємець зобов'язаний відкрити розрахунковий рахунок для фінансових операцій. Що ж таке розрахунковий рахунок і як його відкрити в Україні?
Що таке розрахунковий рахунок компанії, підприємця і для чого він потрібен
Розрахунковим називають спеціальний рахунок юрособи або ФОП у банку, який використовується для зберігання грошей, розрахунків із контрагентами та клієнтами, для отримання процентів і зарахування готівки (підприємці можуть вносити на рахунок гроші з каси). Основне його призначення – швидкий доступ до коштів на першу вимогу, незалежно від суми, дня тижня і часу доби. У різних чи в одному банку особа може мати кілька розрахункових рахунків – із різним цільовим призначенням та/або валютою.
Щоб не плутати: розрахунковий, поточний, особовий, кореспондентський рахунок

Позначимо різницю між різними видами рахунків:
- Рахунки фізичних осіб (наприклад, зарплатні, соціальні) називають поточними розрахунковими рахунками. На них не можна приймати платежі, пов'язані з підприємницькою діяльністю – тобто від продажу товарів і послуг. А також вони не призначені для зарахування коштів через термінали.
- Особовий рахунок і розрахунковий рахунок відрізняються тим, що в розрахунку перший грає роль проміжного і використовується для аналітичного обліку розрахунків з іншими особами. Такий рахунок не є обов'язковим. Він відкривається тільки фізичним особам і може застосовуватися для оплати кредитів і процентів, грошових переказів юрособам, для зберігання грошей і т.д. Він присвоюється людині під час реєстрації в реєстрі установи. Наприклад, особовий рахунок платника податків містить відомості про нарахування йому зарплати та інших виплат, а також обліку відрахування податків. Такі рахунки ведуться у фінансових, податковій, страхових компаніях та ін.
- Головна відмінність кореспондентського рахунку від розрахункового у тому, що його використовують безпосередньо банки для операцій з іншими кредитними організаціями. Він знадобиться, наприклад, щоб ви змогли переказати гроші з рахунку в одній фінансовій установі в іншу. Кореспондентський рахунок – це т.зв. р/р банку.
Ми навели приклади основних рахунків та їх головних відмінностей, оскільки саме щодо них у новачків бізнесу найчастіше з'являються питання. Хоча на практиці використовується значно більше видів рахунків.
Як відкрити р/р для фізичної особи – підприємця?

Увесь процес детально описаний у Постанові НБУ №117 «Про затвердження Правил про порядок відкриття розрахункових, поточних та бюджетних рахунків в установах банків».
Щоб відкрити р/р для підприємницької діяльності, потрібно звернутися до банку зі стандартним пакетом документів ФОП:
- паспортом громадянина України, ІПН;
- свідоцтвом про реєстрацію підприємця;
- свідоцтвом платника єдиного податку або випискою з держреєстру;
- документом, який підтверджує реєстрацію платника соціальних страхових внесків;
- книгою обліку доходів (вимагається рідко).
У відділенні знадобиться заповнити анкету, оформити картку зі зразками підписів – вашого і довірених осіб, а також із відбитком печатки, якщо вона є. Фінальний етап – підписання заяви на відкриття рахунку і договору.
Після цього ваші дані будуть передані до податкової за місцем реєстрації для постановки рахунку на облік. Через кілька днів банк зв'яжеться з вами для підтвердження успішності операції. З цього моменту розрахунковий рахунок стане для вашого малого або середнього бізнесу головним фінансовим інструментом.
Зверніть увагу: в українському банку приблизна вартість відкриття розрахункового рахунку становить від 0 до 100 грн. У разі самостійного оформлення в режимі онлайн, послуга у більшості випадків буде безкоштовною. Варто врахувати, що після відкриття на рахунку повинна бути певна сума – її назве вам співробітник банку (близько 1000 грн).
Як дистанційно відкрити р/р для ФОП?
-min.jpg)
У разі оформлення онлайн, відкриття розрахункового рахунку буде здійснене за безкоштовним тарифом. Ось як відбувається цей процес:
- Увійдіть/зареєструйтеся в інтернет-банкінгу фінансової установи, в якій хочете обслуговуватися. У розділі, присвяченому рахункам, оберіть вкладку «Рахунки юр. особи» або «Рахунки ФОП» або «Відкриття рахунку юр. особи / ФОП». Підтвердіть одноразовий пароль, який надійде на телефон.
- Заповніть анкету, вказавши особисті дані, відомості про підприємство та реєстрації у податковій.
- Оберіть валюту рахунку. Вигадайте логін і пароль для доступу до особистого кабінету ФОП.
- На цьому етапі буде сформовано номер вашого рахунку.
- Далі заповніть фінансову інформацію про підприємство. Це знадобиться, якщо на момент оформлення ви вже ведете діяльність як ФОП. Питання стосуватимуться вашої системи оподаткування, наявності дозволів, майна, розміру доходів тощо.
- Надайте email, телефон для контактів із банком, а також адресу відділення банку, де хочете забрати бізнес-картку.
- Завантажте фото паспорта та ІПН, дотримуючись інструкції.
На цьому онлайн-етап завершується. Далі вам слід прийти до відділення і зустрітися з представником банку. При собі мати паспорт та ІПН. Уже на місці ви перевірите і засвідчите підписом копії документів, підпишете договір про відкриття рахунку. А наступного робочого дня можна буде користуватися рахунком.
Якщо ж вам потрібно термінове відкриття розрахункового рахунку, допоможе цифровий електронний підпис. У такому випадку з представником банку зустрічатися не знадобиться: ви зможете «підписати» документи в режимі онлайн, не відходячи від комп'ютера. На сьогодні самостійне дистанційне оформлення – найшвидший спосіб отримати рахунок для підприємства.
Розрахунковий рахунок для юросіб

Одразу ж після реєстрації юридичної особи слід відкрити р/р. Це головний інструмент для управління фінансами, починаючи від купівлі-продажу товарів і послуг, закінчуючи нарахуванням працівникам зарплати та сплати податків.
Оберіть банк, в якому вам влаштовують умови обслуговування. Основними критеріями повинні бути:
- розмір плати за обслуговування;
- наявність у банку зручного сервісу «клієнт-банк»;
- прийнятні для вас умови отримання кредиту для бізнесу.
Останній пункт варто враховувати тому, що у банку, який знає вас як клієнта, у подальшому буде простіше отримати гроші на розвиток підприємства.
Визначившись із вибором, вирушайте до зручного для вас відділення, захопивши з собою такі документи:
- установчий договір і статут підприємства;
- свідоцтво про реєстрацію підприємства;
- протокол зборів засновників юрособи або рішення власника про відкриття компанії;
- ІПН та виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб;
- лист із Держстату з кодами обліку.
Як і в процедурі відкриття рахунку для ФОП, у відділенні буде підписано заяву, підготовлено картку з підписами відповідальних осіб підприємства та відбитком печатки, а також укладено договір.
Відкрили - що далі?

Відкрити р/р підприємства зараз стало простіше, ніж було раніше. Для цього навіть не обов'язково кудись їхати чи йти, якщо у вас є на руках усі документи і доступ до електронних державних сервісів. Якщо немає, все одно є змога організувати процес із максимальною зручністю – навіть зареєструвати підприємство тепер можна всього за один похід до нотаріуса.
Головне для бізнесмена – уважно заповнювати реєстраційні форми і документи. А далі – суворо дотримуватися правил: щоб ведення розрахункового грошового рахунку відбувалося виключно в рамках законодавства і податки сплачувалися вчасно.
А якщо будні бізнесу потребуватимуть термінових фінансових вливань, moneyveo завжди допоможе. У сервісі постійним клієнтам цілодобово доступно до 30 000 грн на строк до 18 тижнів без довідки про доходи.
Інші цікаві статті
Як накопичити гроші: ТОП способів | Moneyveo.ua
Apple Pay: як підключити та користуватись | Moneyveo.ua
Комісії у мікрокредитуванні: як не переплатити | Moneyveo
Кредитні продукти
Smart/Trend/Temp
Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:
За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.
Для продуктів СМАРТ та ТЕМП
У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.
Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:
• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;
• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.
Для продукту ТРЕНД
Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).
Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.
Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:
Для продукту СМАРТ та ТЕМП
За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Для продукту ТРЕНД
У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.
Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:
Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.
Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:
Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.
Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:
Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.
Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:
Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.
Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.
Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:
Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:
• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;
• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;
• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).
Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:
Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.
Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:
Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.