Краудфандинг або як зібрати гроші для втілення ідеї
Краудфандинг з'явився ще у 1997 році. Незабаром реалізована британцями ідея стала поширюватися по всьому світу. Сьогодні crowdfunding став дуже популярним. Попит на цей сервіс став актуальний і в Україні. А принцип його роботи простий: «з миру по нитці, а ідеї — бюджет».
Що таке краудфандинг і як це працює
Щоб втілити у життя будь-яку бізнес-ідею, не обов'язково мати стартовий капітал. Достатньо грамотно розрекламувати свій «продукт» і знайти прихильників ідеї. Тобто, краудфандинг — це і є народне фінансування.
Існують краудфандингові платформи, які вважаються найтоповимішими для стартаперів та інвесторів. Серед них Kickstarter та Indiegogo. В Україні найвідомішим ресурсом вважається Спільнокошт (Велика Ідея). Якщо відкинути деталі, принцип їхньої роботи схожий і полягає у наступному:
- Ініціатор проекту описує в системі краудфандинга бізнес-план.
- Детально пояснює, як планує реалізувати свій задум.
- До ідеї прикріплюються розрахунки, кошторис, майбутні витрати і доходи.
- Далі встановлюється термін на збір грошей для стартапу.
Людей, які беруть участь в проекті, називають — бекерами або донорами. Від їхньої участі безпосередньо залежить успіх організації. Спонсори віддають якусь суму грошей, а натомість можуть отримати бонус. Яким він буде — залежить від специфіки проекту. Цим краудфандинг відрізняється від фандрайзингу. У другому випадку пожертвування інвестора не мають будь-якої віддачі.
Наприклад, якщо гроші через краудфандингові сайти збираються на зйомки кліпу або кіно, то бекери отримують запрошення прийти на знімальний майданчик або прем'єру роботи. Відкриття спортклубу може супроводжуватися подарунком у вигляді золотої карти для інвестора, піврічним безкоштовним абонементом та іншими послугами.
Також важливо пам'ятати про комісії самого ресурсу. Так, американська платформа Kickstarter стягує пеню в розмірі 5% від загальної суми бюджету. Крім того 2.9% + $0.30 з благодійної суми менше $10 потрібно буде сплатити банку. Тому порада від експерта — заздалегідь правильно формувати бюджет з урахуванням можливих проплат.
Краудфандінг і краудінвестінг: плюси і мінуси
Незважаючи на певний ризик, будь-який початківець бізнесмен отримує шанс втілити ідею в реальність, а винахідник — зробити мрію реальністю. Але перед тим, як почати реєструвати проект, варто ознайомитися з усіма плюсами і мінусами такого сервісу. Переваги краудфандинга очевидні:
- Відсутність бюрократизації — для розміщення на крауд-ресурсі буде потрібно мінімальний пакет пропонованої кампанії.
- Умовна безоплатність фінансування. Донорська винагорода часто носить формальний характер. Тим більше, що просити підтримки у бекера можна на благодійних засадах.
Незалежність проекту. Будь-який інвестор розуміє, що він вкладає гроші в перспективний проект без отримання будь-яких гарантій. Також він не може претендувати на частку від бізнесу.
Але при всіх позитивних якостях роботи краудфандинга, є тут і «ложка дьогтю». Цей процес трудомісткий і до нього варто серйозно готуватися. Так, стартапер повинен знати про такі мінуси:
- Старт реалізації ідеї буде залежати від часу збору коштів і суми фінансової допомоги. Тому робота по створенню проекту може відкластися на невизначений термін.
- Знадобляться витрати на піар і маркетинг ідеї. Адже переконати донора інвестувати гроші в корисний/унікальний проект — непросто.
- Немає ніяких гарантій, що навіть після плідної роботи над рекламою, ідея приверне достатню кількість інвесторів.
- У законодавстві України відсутній даний вид діяльності. Отже, можуть виникнути бюрократичні перешкоди на всіх етапах роботи над проектом.
- Людський фактор. Не всі можуть собі дозволити «просити» гроші. Хтось не вміє чекати і може опустити руки завчасно, так і не дочекавшись реалізації задуму.
Перед тим, як діяти потрібно правильно оцінити свої сили і конкурентоспроможність ідеї. І тільки тоді вибирати інструменти для її просування.
На що можна збирати кошти
Бізнес-ідеї можуть бути самими різними: від створення пекарні з випічкою із різнобарвного тіста — до розробок нових медичних препаратів.
Часто гроші від спонсорів збирають, не стільки на бізнес ідеї, скільки на розвиток творчої індустрії. Так, люди допомагають талановитим режисерам, музикантам, художникам.
Краудфандинг можуть використовувати в благодійних цілях — збір грошей ведеться задля лікування хворих, надання допомоги постраждалим від стихійних лих і так далі.
Як регулюється на законодавчому рівні
Краудфандинг для бізнесу або благодійності в Україні розвивається повільними темпами. В першу чергу це пов'язано з відсутністю законодавчої бази для нього. Тобто, краудфандинг в Україні не регулюється, як окремий вид послуг. А це позбавляє можливості стартапера зафіксувати офіційним способом прийом грошових коштів. Відсутність оподаткування може призвести до складнощів в бюрократичних формальностях.
Так, в Законодавстві України ставка прибуткового податку становить — 18% (ст. 167 ПК України). Однак в даній ситуації благодійна допомога і пожертвування не вважаються заробітком. Так як такий «дохід» фактично є подарунком і не входить у список ПКУ (послуги, майно, права, заробіток).
Тому, на даний момент в Україні немає чітко прописаних правил для краудфандинга. Кожен стартапер приймає рішення про оподаткування вирученої суми самостійно або вдавшись до допомоги юриста.
Краудфандингові платформи: скільки грошей можна зібрати?
Щоб зібрати хоч якісь кошти
необхідно добре підготуватися до висунення позиції стартапу. Не потрібно думати,
що люди почнуть кидати в нього гроші, як тільки проект з'явиться на сайті.
Багато часу потрібно витратити на якісне рекламне відео, фото, jpg-картинки. А текст про ідеї
повинен бути ідеальним, чіпляти. Адже основний діалог з потенційним інвестором полягає
саме в інформації про стартап. Мало мати круту ідею, важливо вміти правильно
донести її зміст читачеві.
Таким чином, на стартапі можна нічого не заробити, або навпаки — отримати на розвиток бізнесу від $20 тис.
Приклади вдалих кейсів
Існує багато доказів того, що краудфандинг дійсно працює. Ідея для збору
інвестицій дуже сильно надихається успішними прикладами їх реалізації через
спеціальні ресурси.
Наприклад, Ганс Фекс пару років тому зібрав понад мільйон доларів від 5 тисяч учасників для свого проекту — Мініатюрного музею.
Письменник Роб Томас зміг екранізувати свій твір,
отримавши за допомогою краудфандинга більше $5 млн.
Серед успішних стартаперів, які використовували систему пожертвувань, є і українці.
Наприклад, на проект зі спостереження за домашніми улюбленцями Petcube було зібрано більше $250 тис. Таким же успіхом увінчався проект по розробці універсальних
годин Lametric.
Краудфандинг
— відмінний інструмент в реалізації будь-якої ідеї за рахунок її фінансування
інвесторами. Але це не єдине, що може дати українським стартаперам
інвестиційний краудфандинг.
Фінансовий інструмент дозволяє аналізувати попит і пропозиції на ринку бізнесу.
Також у стартапера
з'являється можливість пропіарити
свій продукт. Чим більше донорів переведе кошти на рахунок стартапера,
тим більше спонсорів можна буде залучити в подальшому
Інші цікаві статті
Комісії у мікрокредитуванні: як не переплатити | Moneyveo
Як накопичити гроші: ТОП способів | Moneyveo.ua
Apple Pay: як підключити та користуватись | Moneyveo.ua
Кредитні продукти
Smart/Trend/Temp
Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:
За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.
Для продуктів СМАРТ та ТЕМП
У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.
Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:
• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;
• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.
Для продукту ТРЕНД
Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).
Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.
Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:
Для продукту СМАРТ та ТЕМП
За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Для продукту ТРЕНД
У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.
Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:
Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.
Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:
Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.
Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:
Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.
Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:
Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.
Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.
Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:
Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:
• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;
• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;
• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).
Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:
Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.
Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:
Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.