0 800 21 9393 укр
рoс

Як в Україні працюють служби зі стягнення заборгованості

19 черв. 2017 р. Новини

Якщо позичальник не виконує зобов'язання за кредитним договором, фінансова установа має право передати борг колекторським службам для його стягнення. В Україні колекторська діяльність ніяк не регулюється законодавчо, тому права та обсяг обов'язків колекторів досить розмиті. Немає навіть такого терміна, як “колектори”. У зв'язку з цим мало хто зі споживачів розуміє принципи і правомірність роботи таких служб.

проблемна заборгованість Методи роботи колекторів із боржниками

За якими схемами працюють колектори?

Найчастіше проблемними кредитами у фінансово-кредитних установах займаються спеціальні відділи, які діють у рамках законодавства країни.

Стягнення проблемної заборгованості в Україні може відбуватися за двома схемами:

  • Перша – факторинг. Це викуп боргів у кредитної установи, при якому право стягнення заборгованості переходить факторинговій компанії.
  • Другий варіант передбачає, що фірма, яка надає колекторські послуги, є посередником між банком (або МФО) і боржником. У цьому випадку вона працює за винагороду в розмірі 5-25% від суми сплаченого боргу.

Як показує практика, у нашій країні незалежних колекторських компаній небагато. В основному роль колекторів виконують департаменти фінансово-кредитних установ зі стягнення заборгованості, які відстоюють інтереси компанії і намагаються владнати спір на взаємовигідних умовах.

Які права колекторів в Україні?

Як таких прав і повноважень у представників структур зі стягнення заборгованостей немає, оскільки не передбачено певних законів у цій сфері. Тому в спілкуванні з боржниками співробітники фінансових установ керуються загальними правилами, націленими на отримання боргу у відповідності із законодавством України.

Принципи роботи відділів стягнення

Залежно від розміру боргу і кожної конкретної ситуації, співробітник відділу стягнення вибирає метод впливу на боржника. Випадки бувають різні. Одним клієнтам досить повідомити про всі наслідки невиплати боргу, і вони за декілька днів знаходять кошти. Інші ж навмисно ухиляються від відповідальності, що є, як і надання неправдивих відомостей, різновидом цивільного або кримінального порушень.

Як правило, в першому випадку співробітник повідомляє позичальнику про наявність боргу і в ході телефонної розмови, на основі отриманих даних, приймає рішення, як бути з проблемним кредитом. У деяких випадках представник відділу зі стягнення може запропонувати реструктуризацію боргу, часткове списання простроченого боргу, продовження кредитного договору і т. д. – з метою повернути кошти підприємству і одночасно допомогти клієнту виправити складне фінансове становище.

Якщо ж у процесі розмови боржник навідріз відмовляється повертати борг або поводиться неадекватно, співробітник служби стягнення має право звернутися до родичів або близьких позичальника і з'ясувати у них, хто і як буде сплачувати заборгованість.

проблемна заборгованість

У той же час, якщо вирішити проблему в мирному руслі не виходить або родичі боржника ухиляються від відповідальності, – співробітник відділу стягнення може звернутися безпосередньо до правоохоронних органів і передати справу до суду. Далі суд розглядає позовну заяву, і починається виконавче провадження, за результатами якого виноситься вирок.

Наслідки порушень боржником кредитного договору

Зрозуміло, в ситуації із кредитною заборгованістю склад злочину очевидний, і як такого судового спору бути не може. Тому судді в більшості випадків захищають інтереси позивача, тобто фінансової установи.

Залежно від виду злочину суд може винести наступні рішення із заборгованості:

  • арешт майна боржника;
  • продаж майна через аукціон;
  • утримання заробітної плати позичальника в розмірі боргу і суми штрафів (всі судові витрати оплачує боржник).

Також до виплати проблемного кредиту можуть залучити і близьких родичів позичальника, якщо інші способи стягнення боргу відсутні.

У компанії Moneyveo є відділ по роботі з проблемною заборгованістю, який використовує тільки правомірні інструменти впливу на боржників. Його співробітники шукають компромісний варіант і намагаються вирішувати проблеми мирним шляхом.

Оцініть сторінку
Рейтинг: 0.00 з 5 (Голосів: 0)

Кредитні продукти

Smart/Trend/Temp

Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:

За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.

Для продуктів СМАРТ та ТЕМП

У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.

Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:

• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;

• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.

Для продукту ТРЕНД

Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).

Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.

 

Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:

Для продукту СМАРТ та ТЕМП

За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Для продукту ТРЕНД

У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.

 

Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:

Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.

 

Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:

Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.

 

Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:

Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.

 

Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:

Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.

Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.

 

Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:

Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:

• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;

• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;

• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).

 

Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:

Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.

 

Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:

Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.